Етнически групи на циганите
В
България циганските общности се делят на различни групи и подгрупи, различаващи
се предимно по говоримия от тях диалект и традиционен мъжки занаят. Основните
групи са значително обособени една от друга (макар че след 1989 г., особено
с навлизането на протестантските деноминации, се наблюдава отваряне и екзогамни
бракове – предимно в големите градски махали). Подгрупите обаче не са така
ясно диференцирани и е възможно да бъдат променине в хода на индивидуалния
жизнен цикъл в зависимост от смяната на занаята или района на местоживеене.
Между различните субгрупи в дадено селище обикновено има някаква йерархия
(която в дргуо селище може да изглежда в точно противоположен ред), но не
съществува ясна йерархия на национално ниво. Циганските групи имат консервативен
характер. В големите многочислени уседнали цигански общности границите между
групите са отсъпили място на цялостно циганско самосъзнание. В тези нововъзникнали
общности част от предишните норми на живот и поведение са отпаднали, напр.
„мешарето”, „купуване на булката” и др., други обаче продължават да съществуват:
ендогамия, чистота на кръвта, ранна женитба под влияние на родителите, девственост
на булката и др.
Етнически групи
Влашки
Те са преминали на север на територията на Влашко от ХIV век насам и
завърнали се в България след освобождаването им от робството през 1854 –
1857 г.; не влашки цигани – групи, останали в България още в периода на
тяхното пристигане тук. Циганите в Североизточна България могат да бъдат
разделени на две основни групи: първата е на отседнали цигани, които от
своя страна се делят на две подгрупи според религията си (мюсюлмани и християни),
с вътрешни подразделения съобразно професионалната им специфика и втората
– чергари, разделени по същия принцип на мюсюлмани и християни и съответно
според професията им. Лударите (или Рудари) се самоидентифицират като „власи“
или „румънски цигани“. Говорят диалект на румънския език. Според поминъка
си те се делят на няколко подгрупи – в едната са урсарите (мечкари) и маймунарите,
а в другата – лингурари (копанарите), които правят дървени лъжици (от където
идва и името им: лингура (рум.) – лъжица) и копанки. До скоро урсарите обикаляха
страната – предимно през топлия сезон – но в момента са останали само 2
семейства които практикуват мечкадарство, тъй като мечките им бяха откупени
и интернирани в резерват “Белица” от природозащитната организация “Четири
лапи”
Калдерашя
Калдерашите са известни още като “сръбски” или “унгарски” цигани, „келдерари“,
„калгараши“, „кардараши“ и “върбани”. Традиционната религиозна принадлежност
на калдерашите в България е Източното православие, докато в Западна Европа
и Северна Америка са католици. Името на тази циганска субгрупа произлиза
от румънското “caldera” – котел. Значителна част от тях идват в България
в периода между Първата и Втората световни войни от Беломорска Тракия, Вардарска
Македония и Северна Сърбия (Войводина). Биват заставени да уседнат през
1958 г. с постановление №258 на Министерския съвет, но реално продължават
да чергарстват до 1975-76 г. Държат на строго групово обособяване, строго
ендогамни, спазват старите цигански норми и правила на поведение. Поради
спецификата на своя занаят – котларство и бакърджийство, те не образуват
свои махали (макар че в последните 10 години подобни процеси се наблюдават
във Варненско и Пловдивско) и живеят разпръснато предимно по села и малки
градове. Калдерашите са субгрупата с най-много “барвале” – големци, богати
хора от циганските общности в страната. Известни са с това, че характерната
професия при младите момичета е джебчийството, а при по-възрастните жени
– хиромантията (врачуването на ръка). Специфичен потестарен орган за разрешаване
на вътрешните конфликти между отелните членове и родове при калдерашите
е т.нар. мешере (познато в Западна Европа като “kris”) – своеобразен трибунал
ad hoc, характерен както за някои райони в Индия (т.нар. панчаят), така
и за отделни селища в Източна Турция – от където вероятно произлиза и самата
дума “мешере” (Пампоров 2002).
Йерлии
Като най-многочислена квалификация е посочена междугруповата общност
на т. нар. „йерлии” (Марушиакова, Попов, 1993). Йерлии идва вероятно от
турски (yerli – роден, местен). Разглеждат себе си „с висок морал и модерен
манталитет” в сравнение с други цигански групи. Най-големите и приблизително
равни по численост са даскане рома („български цигани“) и хорахане рома
(„турски цигани“). Хорохане-ром? са може би най-многобройните роми в България,
но при голяма част от тях от десетилетия се наблюдава силен процес на турчеене,
поради което те предпочитат да декларират себе си като турци и да използват
турски език. Въпреки този процес съществуват и добре запазени разклонения
на хорохане-рома като дръндари, къткаджии и др., които пазят своето самосъзнание
и език. Дасикане-рома са по-малобройни, но сред тях процесите на българизиране
са далеч по-слаби. Съществуват добре запазени разклонения на дасикане-рома,
напр. т.нар. влахички цигани, бургуджии, които ясно демонстрират ромската
си принадлежност и наричат себе си “парпул-рома” – “истински цигани”. Дасикане
рома са православни християни в по-ново време се наблюдава тенденция към
протестантството, а хорохане рома са мюсюлмани. Вероятно по време на османското
робство възникват и другите две наименования дасикане: в някои цигански
диалекти “дас” означава роб, оттам дасикане за робското положение на християните
в османската империя. Йерархично тези две групи се делят според занаяти
или диалектни особености на езика, като напр. живеещите главно по селата
бургуджии, музиканти, кошничари, калайджии, джамбази и други (Пашова, 2004).
Други
Калдерашите са познати като „сръбски цигани“. Те са една от най-малобройните
общности в България, но са най-разпространената в Западна Европа и Северна
Америка. Сред тях има най-малко образовани, живеят на кланове. Джебчийството
е чест занаят за жените от тази общност. Днес страните с най-голямо циганско
население са Румъния, България, Унгария, САЩ, Сърбия и Словакия. Общият
им брой по света се оценява между 5 и 10 милиона души, като цифрата непрекъснато
расте.