Rom.free.bg
Според някои хипотези, циганите произхождат от най-низшите индийски касти
(рома, пара) и от различни малки племена и номадски групи от същия регион.
От 5-6 век техните племена напускат родните си места, насочват се на запад
и продължават да скитат из Пакистан, Афганистан и Персия още няколко века.
Едно от предположенията за причините за тяхното разселване е свързано с
нашествията на белите хуни (евталитите) от Средна Азия през 5-6 век и падането
на Гуптската династия. Други автори свързват преселенията им с арабските
нашествия през 7-8 век. Според повечето лингвисти след 6 век започва и обособяването
на циганския език, изпитал влиянието на редица други — персийски, арменски,
гръцки. В Персия цигани за пръв път идват през 224 – 241 година сл. Хр.,
търсейки работа в двора на шах Ардашир І Папак. На територията на днешен
Иран те се разделят на два основни диалектни клона — бен и пхен (според
собствената им дума за сестра). Носителите на бен-диалектите остават в Средния
Изток, а останалите поемат на запад и на север, при което се обособяват
редица нови диалекти. През 661 година в рамките на Арабската империя са
отведени множество индийци (зоти) в Месопотамия. През 670 и около 710 халифите
Муавия І и Уалид І разселват зоти от Басра и Месопотамия като цяло в Антиохия.
През 820 година зотите създават своя независима държава на територията на
Месопотамия, което води до четиринайсет-годишен конфликт с Арабската империя,
приключила с победа за арабите. Зотите се заселват в пограничния град Айнзабра,
през 855 година при битката край Айнзабра арабите търпят поражение от гърците.
В плен във Византия са отведени множество зоти. Към 8 век циганите навлизат
в азиатските владения на Византийската империя, а към 10 век те вече са
в Египет и Северна Африка. Дошли в Египет, циганите се смесват със скитащи
коптски племена, възприемат от тях старохристиянските догми и усвояват умението
да гадаят и да предсказват бъдещето. И до днес едно от названията на циганите
на Балканите (в Република Македония и някои райони на България) е „гюпци“
(египтяни). Английската дума gypsies също предполага египетския път на циганите
(от Egyptians «египтянини») (Същото важи за испанската дума за циганин „gitano“
и др.). От Египет, през Егейските острови и Гърция, през 11 век циганите
попадат в Европа, а през 14 век вече скитат из повечето европейски страни.
Съдбата им в техните приемни родини не е лека: известно е, че в повечето
страни с циганско присъствие както основното население, така и циганските
малцинства поддържат съзнателна изолация едни от други в много области от
своя живот. Често дистанцията се превръща в дискриминация. В България има
група на турски цигани, която по антропологическите си черти напомня по-скоро
дравидски тип, отколкото индоевропейски. Съхранилата се групова организация
повтаря и консервира характерни черти на индийската каста. Характеристиките
на циганската група отговарят напълно на чертите на подразделенията на кастите
– индийските джати. Настанали се масово на Балканите през ХIII – ХIV в.,
през ХІХ в. те са вече отколешни съжители на разнородното население, обитаващо
европейската част на Османската империя, и въпреки това продължават да заемат
най-ниските стъпала на социалната йерархия – и властите, и отделните конфесионални
и етнически групи приемат с недоверие циганите. Социалният им статус не
зависи от това дали са уседнали или чергари, дали са християни или мюсюлмани.
Причините за това положение на циганите могат да се търсят най-вече в непоследователното
им религиозно поведение и еклектичната им култура. Изключително адаптивни,
те бързо усвояват езика и някои религиозни ритуали на заобикалящите ги етнически
групи, като показват определено предпочитание към религията на доминиращите.
Предимно християни до завладяването на полуострова от османците, те скоро
приемат религията на завоевателя и през ХІХ в. броят на циганите мюсюлмани
значително надхвърля този на християните. Вътрешногруповата едногамия, от
друга страна, гарантира запазването на собствения език, семейната организация
и традиционните занятия. Фактът, че културата им е безписмена, винаги поставя
циганите в неравностойно положение спрямо големите конфесионални и етнически
общности в рамките на Османската империя. Практикуваната от тях религия
остава в сферата на ритуала и няма връзка с по-високи теологични пластове.
В циганската религиозно-обредна система спокойно съжителстват мюсюлмански
и християнски празници, но представите им за добро и зло идват не толкова
от свещените книги, колкото от собствени предмонотеистични митологични и
религиозни конструкции. Всичко това е повод за постоянно пренебрежение и
санкции от страна на двете големи монотеистични религии, християнството
и исляма. Тези особености на циганската култура определят и уникалното положение
на групата в социалната структура на Османската империя. Независимо коя
религия изповядват – християнството или исляма, циганите плащат определения
от шериата данък на неверниците – джизие. Циганите мюсюлмани нямат право
да стават мюсюлмански духовници, нито да служат като воини в армията на
султана. Нерядко в данъчните регистри те се записват с пояснението “циганин,
който се нарича мюсюлманин”. В отделни случаи, когато някой циганин мюсюлманин
пледира пред кадията срещу заплащането на джизие, той е принуден да доказва,
че редовно изпълнява предписанията на исляма и че няма нищо общо с другите
цигани. Въпреки обичайната практика постъпленията от джизието да се използват
за нуждите на армията, в повечето случаи сумите, събрани от циганите, се
предоставят на отделни джамии и имарети.Със същото недоверие към циганите
се отнася и православната църква. Още от предосманско време тя ревниво брани
паството си от досега с циганите. В послание на патриарх Атанасий І (1289-1293;
1303-1309) на вярващите се препоръчва да избягват циганите, които имат дяволски
умения и предразполагат хората към извършване на грехове. В някои от номоканоните
пък изрично е записано, че “цигани срещу цигани свидетелствуват, но не и
срещу други”. Утвърдено чрез законите от политическите и религиозните власти
и наложено в практиката, това отношение до голяма степен предопределя образа,
който другите – било българи, било турци, било гърци, било евреи, си създават
за това население. Според най-разпространената версия, в България циганите
идват през 11-12 век през Византия. Някои автори обаче (Найден Шейтанов,
Елена Марушиакова и Веселин Попов) приемат, че в началото на 9 век в Тракия
са се заселили „атцингани“ заедно с павликяните от Мала Азия. Цигански общности
В България циганските общности се делят на различни групи и подгрупи, различаващи
се предимно по говоримия от тях диалект и традиционен мъжки занаят. Основните
групи са значително обособени една от друга (макар че след 1989 г., особено
с навлизането на протестантските деноминации, се наблюдава отваряне и екзогамни
бракове – предимно в големите градски махали). Подгрупите обаче не са така
ясно диференцирани и е възможно да бъдат променине в хода на индивидуалния
жизнен цикъл в зависимост от смяната на занаята или района на местоживеене.
Между различните субгрупи в дадено селище обикновено има някаква йерархия
(която в дргуо селище може да изглежда в точно противоположен ред), но не
съществува ясна йерархия на национално ниво. (Пампоров, 2004) Циганските
групи имат консервативен характер. В големите многочислени уседнали цигански
общности границите между групите са отсъпили място на цялостно циганско
самосъзнание. В тези нововъзникнали общности част от предишните норми на
живот и поведение са отпаднали, напр. „мешарето“, „купуване на булката“
и др., други обаче продължават да съществуват: ендогамия, чистота на кръвта,
ранна женитба под влияние на родителите, девственост на булката и др.